3. PROCES

Etapy realizacji zadań

Dlaczego balon rośnie?
Potrzebne materiały:paczka suszonych drożdży piekarskich, szklanka ciepłej wody (40-45°C), 2 łyżeczki cukru, balon, plastikowa butelka o pojemności 0.5l
    Nasze wykonanie:Mieszamy drożdże z ciepłą wodą. Gdy drożdże się rozpuszczą, dodajemy cukier, mieszamy i szybko wlewamy do butelki. Nakładamy balon na wylot butelki. Czekamy, spekulujemy co się stanie, obserwujemy i wreszcie...


    balon wypełnił się CO2  produkowanym przez drożdże




    Tęczowa pasta
    Potrzebne materiały: butelka o objętości 0,5 l, pół szklanki wody utlenionej,1 łyżka drożdży w proszku, 3 łyżki ciepłej wody płyn do mycia naczyń, barwniki spożywcze, szklanka albo kieliszek, łyżeczka, rękawiczki jednorazowe
    Nasze wykonanie: Przygotowujemy w szklance mieszaninę ciepłej wody i drożdży, którą mieszamy przez pół minuty. Do butelki wlewamy wodę utlenioną. Dosypujemy barwnik spożywczy. Wlewamy mieszaninę drożdży i ciepłej wody do butelki (użyliśmy lejka) [tu pojawia się piana]. Dodajemy 1 łyżkę płynu do mycia naczyń i wszystko mieszamy. Czekamy, obserwujemy, licytujemy wynik i wreszcie...






    Wulkan

    Potrzebne materiały:Ÿ kieliszek,Ÿ 2 łyżeczki sody oczyszczonej, płyn do mycia naczyń, ok. 30 ml octu spirytusowego, kilka kropli czerwonego i żółtego barwnika spożywczego (opcjonalnie: dzięki nim lawa nabierze koloru), wulkan wykonany z masy solnej, gliny, papieru maché albo gipsu (jest to element dodatkowy: w środku wulkanu powinno być miejsce na kieliszek), tackę albo miskę, na której będzie stał wulkan.
    Nasze wykonanie: Umieść kieliszek w wulkanie, wsypać sodę oczyszczoną do kieliszka i dodać barwnik oraz kilka kropli płynu do mycia naczyń.Po dolaniu octu obserwujemy „wybuch” wulkanu.

    DNA prosto z ...kiwi ;-)
    Potrzebne materiały: kiwi, sól kuchenna, pół szklanki wody, 2 łyżki płynu do mycia naczyń, 1 szklanka etanolu, nóż, łyżka, deska do krojenia, naczynie żaroodporne,  Ÿblender, lejek, filtr do kawy, probówka, czajnik elektryczny.
    Nasze wykonanie: Butelkę z etanolem umieść w zamrażarce na 24 h przed rozpoczęciem doświadczenia. Rozpuść sól kuchenną w 90 ml wody. Dodaj płyn do mycia naczyń i delikatnie zmieszaj. Posiekaj kiwi na maleńkie kawałeczki. Dodaj je do naczynia z przygotowaną mieszaniną soli i detergentu. Wstaw naczynie do „źródła ciepła” (trzymaj nad palnikiem, przy użyciu rękawicy bądź ogrzej w misce przy użyciu świeżo zagotowanej wody z czajnika) przez dokładnie 15 min. Po ochłodzeniu mieszaniny do temperatury pokojowej zmiksuj jej składniki. Przefiltruj mieszaninę do czystego naczynia przez lejek z filtrem. Upewnij się, że piana nie przedostała się przez filtr. Do przesączu wlej delikatnie, po ściance naczynia, lodowaty etanol (stosunek około 1:1). Odstaw naczynie na chwilę. DNA będzie precypitowało (wytrącało się) w górnej – etanolowej warstwie. 
     Widoczne na powierzchni roztworu "kłaczki" to gołym okiem widoczne DNA






    "Fungo - świat"
    Potrzebne materiały:szalki Petriego, pożywka agarowa, żelatynowa i bulionowa, patyczki do uszu, miejsce pobrania materiału do hodowli (laptop, klamka, komórka, długopis, umywalka, podłoga)
    Nasze wykonanie: pobieramy patyczkami materiał i nakładamy wzorek sinusoidy materiał na żelową pożywkę na szalce. Szalkę przykrywamy i obserwujemy w ciągu tygodnia obiekty badawcze. Materiał pobieramy do wykonania preparatu mikroskopowego. Strzępki grzybni z zarodnikami na ich końcach widać na filmie.


    po 3 dniach widoczne sa kolonie bakterii "brudnych rąk"

    nasza hodowla bakterii 

    Kwasy i zasady są wśród nas
    Potrzebne materiały: środki drogeryjne, papierki lakmusowe, statyw, probówki, woda
    Nasze wykonanie: przygotowujemy w probówkach roztwory środków drogeryjnych, następnie "mierzymy" odczyn roztworu - niebiesko zabarwiony papierek wskazuje na pH zasadowe,  różowe zabarwienie świadczy o pH kwaśnym


    Komórka na wybiegu  = model komórki
    Potrzebne materiały:duża szalka, jajko, koraliki, barwniki, rzutnik pisma
    Nasze wykonanie: Rozbite jajko to nasza komórka, a zawarte elementy obce na jej terytorium to organella. Cytoplazma zachowuje swoje cechy i umożliwia przemieszczanie się organelli po delikatnym poruszeniu szalki.











    Tęczowe mleko
    Potrzebne materiały: mleko (pełnotłuste lub 2%), talerz, barwniki spożywcze lub atrament (kilka kolorów),   płyn do mycia naczyń (rozcieńczony),  patyczki higieniczne
    Nasze wykonanie: Do mleka dodajemy po kropli każdego z 4 barwników, tak by krople leżały blisko siebie. Patyczkiem dotykamy powierzchni mleka wprawiając mleko w ruch. Obserwujemy ruch cząsteczek barwnika. Zanurzamy patyczek nasączony płynem do mycia naczyń w to samo miejsce i ponownie obserwujemy ruch mleka z barwnikami

    Cząsteczki barwnika są potrącane w różne strony i dzięki temu obserwujemy "niewidzialne" proces y i "konstrukcje" , np.: micelle.
    Kwitnące kryształy
    Potrzebne materiały: Boraks (Na2B4O7.7H2O), Ałun (ałun ammoniowy, NH4Al(SO4)2.12 H2O), Siarczan miedzi (niebieski, CuSO4.5H2O), Siarczan magnezu (MgSO4.7H2O), Salol (salicylan fenylu, HOC6H4COOC6H5), Naftalen (drobne płatki, C10H8), filiżanka, szklanka lub inny pojemnik, cylinder miarowy, łyżeczka, szczypczyki lub kleszcze, czajnik elektryczny do zagotowania wody, lód, folia aluminiowa.
    Nasze wykonanie: wykonujemy roztwór nasycony ww. soli, zostawiamy hodowlę kryształów a po tygodniu , potem dwóch obserwujemy "rafę kryształową" w naczyniu.

    Czy środowisko ma peHa?
    Potrzebne materiały: próbki roztworów różnych siedlisk, papierki wskaźnikowe, stojak na probówki
    Nasze wykonanie: przygotowujemy w probówkach roztwory z próbek z rożnych siedlisk, następnie "mierzymy" odczyn roztworu - niebiesko zabarwiony papierek wskazuje na pH zasadowe,  różowe zabarwienie świadczy o pH kwaśnym

    Fluorescencja w czasie piko sekundowym
    Potrzebne materiały:liść, fluorymetr, źródło światła o różnym natężeniu, lasery czerwony i zielony
    Nasze wykonanie: Po przygotowaniu różnych warunków oświetleniowych dla liści, umieszczamy próby i dokonujemy pomiaru fluorescencji przykładając miernik do blaszki liściowej górnej i dolnej. Dane zestawiamy tabelarycznie, analizujemy ile % promieniowania liść pochłonął, ile re-emitował a ile prześwietlił. Dokonując pomiaru strony świata, czasu naświetlania możemy wykonać różne warianty tego doświadczenia.